Bewuste onderbuikademhaling bij stressgerelateerde klachten is essentieel

onderbuikademhaling

Naast behandeling met behulp van bijvoorbeeld fysiotherapie, massage, moet de eerste prioriteit ook liggen bij een bewuste onderbuikademhaling.

Laat nu het eerste waar mijn aandacht naar uitgaat in zowel persoonlijke consulten als binnen  de opleiding, een goede onderbuikademhaling zijn. Ik heb dit gedaan vanuit mijn persoonlijke ervaring, kennis en weten. En nu is het ook wetenschappelijk aangetoond door een nieuwe stroming binnen de reguliere geneeskunde.

Waar zit de ademhaling bij stress, bij angstige, spannende situaties?

Juist, hoog in de borstkas en daarnaast is de ademhaling ook nog oppervlakkig. Bij een baby zit de ademhaling van nature in de onderbuik. Naarmate het kind opgroeit, ouder wordt en van alles meemaakt, zie je dat de ademhaling steeds hoger komt. De onverwerkte emoties, spanningen en gevoelens worden energetisch in de buik opgeslagen. Om deze niet te hoeven voelen gaat de ademhaling steeds hoger in de borstkas zitten.

Dit brengt een verkramping van de spieren mee die betrokken zijn bij de onderbuikademhaling. Namelijk:

Bij rustige inademen trekken de buitenste tussenribspieren en middenrif samen. Bij uitademen ontspannen deze spieren.

Bij diepe inademing zijn de buitenste tussenribspieren, het middenrif en de halsspieren betrokken. Samentrekking van de tussenribspieren en buikspieren zorgen voor extra diepe uitademing.

Dit betekent dus als de ademhaling niet goed verloopt, dat dit weer extra spanning geeft voor de spieren die betrokken zijn bij de ademhaling. Dus verkramping tot gevolg. Alles werkt op elkaar in met het uiteindelijk mogelijke gevolg, klachten aan schouders, nek, rug, armen, heupen en darmen.

Het is dus belangrijk om bij stressgerelateerde klachten op de eerste plaats aandacht aan de onderbuikademhaling te schenken. Een goede bewuste onderbuikademhaling bij stress gerelateerde klachten levert veel op: rust, ontspanning, verwerking van de onverwerkte emoties, spanningen en gevoelens in het buikgebied, extra energievoorziening van de organen gelegen in de buikholte.

En het allerbelangrijkste is nog dat je door een bewuste onderbuikademhaling, je lichaamsbewustzijn vergroot, daarmee weer contact krijgt met je lichaam, emoties en gevoelens. Uiteindelijk leidt tot weer (meer) de verbinding met jeZelf, met je ziel en je hart.

En pas dan is behandeling van het betrokken aandachtsgebied aan de orde. Zoals de universitair docent anatomie zei: “Een goede onderbuikademhaling bij stressgerelateerde klachten is essentieel, anders is het dweilen met de kraan open en zal de behandeling geen effect hebben”.

Eén reactie

  1. Nicole Broers

    iiii

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *