Verbinding
met jeZelf
Verbinding
met jeZelf
Verbinding met jeZelf en vandaar uit de verbinding met de ander.
Het kind
is niet zijn gedrag
Het kind
is niet zijn gedrag
Onder ieder gedrag zit een behoefte. Wat heeft jouw (innerlijk) kind nodig?
Holistische
benadering en aanpak
Holistische
benadering en aanpak
Aanpak op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau.

Onderbuikademhaling bij stressgerelateerde klachten

Onderbuikademhaling bij stressgerelateerde klachten is essentieel!

 

 

 

Ik had gisteren een hele interessante les Functionele Anatomie in de snijzaal aan de Erasmus Medische Faculteit voor mijn opleiding Medische Basiskennis. Met voor mij zo'n belangrijke bevestiging.
Uit recentelijk verricht wetenschappelijk onderzoek (Functionele Anatomie)  is gebleken dat de behandeling van spierklachten en zeker ook darmklachten, niet alleen puur gericht moet worden op deze klachten zelf. Deze kunnen namelijk vooral ook stressgerelateerd zijn. Naast behandeling met behulp van bijvoorbeeld fysiotherapie, massage, moet de eerste prioriteit ook liggen bij een bewuste onderbuikademhaling.

Laat nu het eerste waar mijn aandacht naar uitgaat in zowel persoonlijke consulten als binnen  de opleiding, een goede onderbuikademhaling zijn. Ik heb dit gedaan vanuit mijn persoonlijke ervaring, kennis en weten. En nu is het ook wetenschappelijk aangetoond door een nieuwe stroming binnen de reguliere geneeskunde.

Waar zit de ademhaling bij stress, bij angstige, spannende situaties?

Juist, hoog in de borstkas en daarnaast is de ademhaling ook nog oppervlakkig. Bij een baby zit de ademhaling van nature in de onderbuik. Naarmate het kind opgroeit, ouder wordt en van alles meemaakt, zie je dat de ademhaling steeds hoger komt. De onverwerkte emoties, spanningen en gevoelens worden energetisch in de buik opgeslagen. Om deze niet te hoeven voelen gaat de ademhaling steeds hoger in de borstkas zitten.

Dit brengt een verkramping van de spieren mee die betrokken zijn bij de onderbuikademhaling. Namelijk:

Bij rustige inademen trekken de buitenste tussenribspieren en middenrif samen. Bij uitademen ontspannen deze spieren.

Bij diepe inademing zijn de buitenste tussenribspieren, het middenrif en de halsspieren betrokken. Samentrekking van de tussenribspieren en buikspieren zorgen voor extra diepe uitademing.

Dit betekent dus als de ademhaling niet goed verloopt, dat dit weer extra spanning geeft voor de spieren die betrokken zijn bij de ademhaling. Dus verkramping tot gevolg. Alles werkt op elkaar in met het uiteindelijk mogelijke gevolg, klachten aan schouders, nek, rug, armen, heupen en darmen.

Het is dus belangrijk om bij stressgerelateerde klachten op de eerste plaats aandacht aan de onderbuikademhaling te schenken. Een goede onderbuikademhaling bij stress gerelateerde klachten levert veel op: rust, ontspanning, verwerking van de onverwerkte emoties, spanningen en gevoelens in het buikgebied, extra energievoorziening van de organen gelegen in de buikholte.

En pas dan is behandeling van het betrokken aandachtsgebied aan de orde. Zoals de universitair docent anatomie zei: "Een goede onderbuikademhaling bij stressgerelateerde klachten is essentieel, anders is het dweilen met de kraan open en zal de behandeling geen effect hebben".

 

Nog geen reacties

Laat een reactie achter